Yogamåtter: Er de virkelig nødvendige? DEL 2

Forreste ben i “utthita trikonasana” (trekant) er et godt eksempel. Hvis din måtte er klæbrig nok, vil din forreste fod ikke glide. Dette giver dig mulighed for, at “læne” mere vægt lige ned i det forreste ben i stedet for at trække opad med benets muskler. Øv trekanten med din forreste fod på et tæppe og læg mærke til, hvor forskellig din oplevelse er med forbenet. Det skal engagere sig. Det kvæler den krævede indsats for ikke, at glide fremad i en akavet position.

Yogamåtter der tidligere havde krævet mere styrke, kræver nu mere fleksibilitet.

Privatisering af yogarum

Forestil dig at ekspandere udad til uendeligt rum. . . og hold dig væk fra min måtte!

Forestil dig denne scene: Det er en stor klasse i et travlt yoga-studie. Når en klasse slutter og den næste bølge af ivrige elever bevæger sig ind med måtter i hånden.

Yogamåtten giver mere end blot en klæbrig overflade. Måtten definerer dit rum. Vi tilpasser vores måtter til mere præcist at afspejle, hvem vi er som praktiserende.

Det er ikke bare endnu en farve at vælge. Vi har brug for at beslutte, om vi køber en måtte med PVC eller en miljøvenlig måtte. Vi skal også beslutte størrelsen, tykkelsen, bærbarheden og designet på måtten. Vi har måske den nyeste super-øko, mega-greb yogamåtte eller et mysore-tæppe.

Yogamåtten tjener som din “zone”. Det adskiller min plads fra din. Folk må ikke sætte deres fødder på min yogamåtte. De skal ikke strække deres lemmer ind i “mit” yoga rum. Overfyldte yoga workshops og klasser tilbyder et sjovt indblik i verden af ​​private yoga rum. Se folk trippe sig gennem rækker af måtter og vandflasker på vej til omklædningen. Det er absurd.

Det bare et gulv der er i det offentlige rum. Alle kan gå, hvor de vil. Yogamåtten er privat plads. Det er en moderne version af det originale motto “Træd ikke på mig.”

Ironien er slående, er den ikke? Vi er praktiserer løsladelse af grænserne af det selv og lærer at opleve ekspansivitet i stedet for i en restriktiv og begrænset forståelse af den selv. Og vi gør dette fra den grænse af vores personlige private rektangulære yoga rum.

Valg og Frihed

Hvis yoga er en teknologi for menneskelig frihed, ville det være fjollet for mig at sige, at yogamåtter er dårlige, og du bør stoppe med at bruge dem. Det ville ikke være i tjenesten for frihed. Frihed betyder bevidsthed om muligheder og magt til at træffe egne beslutninger. Nogle gange beslutter vi, at udskyde til andres myndighed – men det er et valg.

Så det handler ikke om at bruge yogamåtter eller ikke at bruge yogamåtter. Det handler om at evaluere de beslutninger vi foretager, og det er, at vi ser efter de antagelser, vi bringer til øvelsen. Anser vi, at vi har brug for en måtte til at øve yoga? Hvad er fordelene og ulemperne ved denne antagelse? Jo mere bevidste vi gør vores forudsætninger, jo mere kan vores yoga praksis blive en opmærksom praksis for frihed.

Har du taget dit valg om, at købe en yogamåtte, så kan du kigge på et stort og flot udvalg her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *